Paarden zijn kuddedieren, ze voelen zich prettig als ze  met elkaar op grote weides staan waar ze de hele dag kunnen doorbrengen met heen en weer rennen en grazen. Deze dieren zijn ook vluchtdieren, dit houdt in dat ze bij onraad eerder op de vlucht slaan dan blijven staan of weerstand zullen bieden.

Ze hebben heel goed ontwikkelde oren en neus en een breed gezichtsveld, dit alles om zichzelf in leven te kunnen houden. In lang vervlogen tijden werd er door de mens immers op paarden gejaagd voor het vlees, deze angst is er in de loop der eeuwen nooit helemaal uitgegaan, waardoor de band tussen paard en mens voor altijd kwetsbaar zal blijven.

Paarden kunnen onderverdeeld worden in pony’s, dit zijn paarden met een schofthoogte tot 1m57cm, en paarden. Paarden zijn verder onder te verdelen in koudbloeden, warmbloeden en volbloeden, daarnaast zijn er  verschillende rassen bekend in deze onderverdelingen. De gemiddelde leeftijd van een paard is 20 tot 25 jaar, pony’s worden doorgaans ouder dan paarden.

De interactie tussen mens en paard is in de laatste decennia heel erg veranderd. Vroeger waren paarden lastdieren, werkers. Vandaag de dag zijn paarden echt huisdieren met een grote emotionele waarde. Dit zorgt ervoor dat de paardendiergeneeskunde ook mee evolueert om een optimale medische zorg voor deze viervoeters te kunnen garanderen.

Ziekten

We willen het natuurlijk niet, maar ook paarden worden wel eens ziek. Aangezien ze niet kunnen praten is het belangrijk om als paardeneigenaar te weten hoe een gezond paard eruit ziet en wat te doen als dit niet zo is. Een gezond paard heeft een frisse blik in de ogen, is alert en heeft een mooi glanzend haarkleed.

Daarnaast heeft hij goede stevige mestballen en witte tot doorzichtige urine. Paarden kunnen allerlei dingen mankeren zoals koliek (buikpijn), kreupelheid , jeuk en nog veel meer. Het is voor een paardeneigenaar essentieel om een goede basiskennis van deze aandoeningen te bezitten om op deze manier gepast te kunnen reageren als het paard ziek is.

Aanschaf

Het aanschaffen van een paard heeft nogal wat voeten in de aarde. Naast de aankoopsom die afhankelijk is van het ras, leeftijd, stamboek, ervaring en opleiding van het paard, moet er ook geld uitgetrokken worden voor stalling die maandelijks betaald moet worden, de hoefsmid die iedere 6 tot 8 weken dient langs te komen en dierenartskosten voor onder andere standaard vaccinaties, mestonderzoeken, gebitsbehandelingen en dergelijke meer.

Het is verstandig om een paard bij aankoop door een dierenarts te laten keuren. Bij een kostbaar paard is het ten sterkste aan te raden om ook röntgenfoto’s van het beenwerk van het paard te laten maken en het paard dan vervolgens ook te verzekeren.  Er moet ook rekening gehouden worden met onverwachte ziektekosten zoals bijvoorbeeld een operatie. Ook voor de aanschaf van materiaal zoals een zadel, hoofdstel en poetsspullen is er aardig wat geld noodzakelijk. Dit alles loopt in de honderden soms duizenden euro’s, iets waar beginnende paardeneigenaren zich niet altijd van bewust zijn.